Nevelés leghatékonyabb eszköze a játék

: szerda, május 3, 2017 Vélemények: 0 Látták: 265

Játékosan neveljük őket:)

A három, négy évesek jellemző játéka, a gyakorló játék A gyermek első játékfajtája, amelynek kiindulópontja a véletlen mozgásból, cselekvésből adódó siker, amely újra és újra ismétlésre készteti a gyereket. Mivel a gyakorlójátékok eszköz és anyagigényesek, az óvodáknak jó nagy mennyiség van belőle.
Van ládás faépítőjük, több kosár műanyag kockák, amit óvodába lépve kedvükre rakosgathatnak a kicsik.. A gyakorlójátékot szolgálják még a különböző tologatható, húzogatható játékok. A legkisebb korban a játék által ismeri meg a gyermek a különböző tárgyak tulajdonságait, anyagát. Gyakorló játék során próbálja meg egymás mellé vagy fölé rakosgatni a tárgyakat, közben megtapasztalja, hogy nem minden tárgyat tud egymásra tenni, mert ami gömbölyű is elgurul, van ami csúszik, a papír eltépődik, stb. . Engedjük önállóan kísérletezgetni a gyermeket, mert ha megszokja, hogy mindent megcsinálnak helyette, végül már nem tud egyedül játszani. Hagyunk megfelelő időt a gyakorló játékra, nem siettetjük a fejlődést, ez a játék alapozza meg a többi játék kialakulását, az elmélyült játékra való képességet.
Kiscsoport vége fele, ebből alakul ki a szerepjáték is, amikor már célja van a rakosgatásnak, pl. építés célja van a kevergetésnek, pl. főzés. A gyakorló játékból alakul ki a 4 konstruálás is, amikor már nem csak öncélúan rakja egymásra az elemeket, hanem autót, repülőt, stb. épít. A játékeszközök beszerzésénél mindig figyelembe vesszük az adott korosztályt, A kiscsoportosoknak nagyobb teret biztosítunk a gyakorló játékhoz, úgy igazítjuk a berendezési tárgyakat, hogy közöttük nyugodtan tologathassanak, mozoghassanak. A firkáláshoz, formázáshoz, külön asztalt biztosítunk a gyermekek számára. A különböző konstruációs játékok szintén asztaloknál zajlanak, a szerepjátékokhoz babakonyha, babaszoba áll a rendelkezésre. A játékokat, eszközöket, a lehetőségekhez, és a gyermekek fejlődéséhez igazítva folyamatosan bővítjük.
A csoportszobába időnként bevisszük a gyermekek fejlettségének megfelelő fejlesztő sport eszközöket is, trambulin, hinta, eyres terápiás eszközök, stb. A négy, öt éves gyermek már inkább szerepjátékot játszanak. Ennek megfelelően a csoportszobát is úgy alakítjuk, hogy minél több meghitt sarok, kuckó legyen, ahol zavartalanul játszhatnak, többféle kiegészítő eszközt biztosítunk a jó játékhoz. A különböző konstrukciós játékeszközöket, már bonyolultabb játékokkal is megkínáljuk a gyermeket. Egyszerűbb puzle, és memória játékokkal alapozzuk a szabályjáték kialakulását.
A rajzoláshoz, formázáshoz, hajtogatáshoz, színezéshez, stb. az egész nap folyamán biztosítjuk a helyet, eszközt. Rossz idő esetén, a benti mozgáshoz is megfelelő és változatos eszközöket biztosíthatunk, greinswald fal, különböző ayres terápiás eszközök, trambulin.
Az öt, hat, hét évesek játéka a legfejlettebb, legelmélyültebb. Ők már, egy, egy, jó játékot akár napokig is játszanak. Ehhez a feltételt úgy biztosítjuk, hogy nem romboljuk szét, nem rakatjuk „helyre” a játékeszközöket, hanem hagyjuk, hogy akár több napon át is építsék, fejlesszék azt. Nagycsoportban egyre jellemzőbbek a szabályjátékok, társasjátékok is, ehhez szintén biztosítjuk a megfelelő eszközt és helyet, valamint amennyire csak lehetséges biztosítjuk, hogy a gyermek végig játszhassa a játékot.
Nagycsoportban a különböző konstruálós, és társasjátékok elsősorban asztaloknál történnek, egy asztalnál a játék hely igényétől függően, egy vagy két fajta játékot játszanak a gyermekek. Természetesen nagycsoportban is használják a koruknak és fejlettségüknek megfelelő sport, és eyres terápiás eszközöket.A játék az óvodás gyermek legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége.

Vélemények

Oszd meg véleményed